Anmeldelse Hjertets dannelse

Anmeldelse i psykoterapeuten no. 3 oktober 2024
Henny Nørgaard. Psykoterapeut MPF. Forfatter, lærer.

Lianne Kirstine Ervolder
Hjertets dannelse. Barnets vej til livsduelighed og nærvær.
Essays om opvækst til empati og medmenneskelighed.
Skriveforlaget 2024. 346 sider. 349,95 kr.

Hvordan er vi som voksne bedst sammen med vores børn, så de vokser op og bliver kærlige, livsduelige, empatiske og medmenneskelige? Hvorledes styrker vi dem og viser dem vejen, til i et forpligtende fællesskab med andre, at møde de vilkår som tilværelsen uvilkårlig byder på? Hvordan stiller vi voksne os selv til rådighed som et helt og tydeligt menneske, som børnene kan spejle sig i på en sådan måde, at de ikke kun overlades til sig selv at finde ud af at tage stilling til alt det, de endnu ikke er parate til selv at klare?

Sammenfattet af dette essensen af nogle af de vigtigste spørgsmål psykoterapeut MPF Lianne Kirstine Ervolder tager under kyndig, undersøgende kærlig og erfaren behandling i sin bog Hjertets dannelse. Barnets vej til livsduelighed og nærvær. Essays om empati og medmenneskelighed.

Opdragelse er et tema, der til alle tider har optaget forældre, opdragere, filosoffer, undervisere, forfattere, psykologer og pædagoger og alle andre, der har med børn at gøre. I hjertets dannelse skitserer Lianne Kirstine Ervolder gennem aktuelle problematikker og et personligt udgangspunkt, et muligt nyt værdisystem for børns liv og opvækst i et dannelsesperspektiv på vej mod et samfund, hvor medmenneskelighed og forpligtende fællesskaber stilles i forgrunden.

I forordet skriver forfatteren at hun ”gennem essays, der rummer både teoretisk viden og refleksioner ønsker at åbne døre til overvejelser og indsigt i bogens temaer som fx betydningen af nærvær og kontakt til barnet. Det handler om de små men betydningsfulde detaljer, der kan komme til syne når vi stopper op og ser, og dermed kan få nye indsigter i barnets verden.”

Temaet ”hjertets dannelse ” belyses fra flere vinkler i bogens i alt seks dele. Rundt om dannelse. Barndom og forældreskab. Kommunikation med hjertets stemme. Barnets psykiske udvikling. Legens magisk univers og Hjertes katedral.

Forfatteren tager gennem hele bogen så at sige bare ved hånden og møder det lige der, hvor det er. Det teoretiske og faglige indhold spejles undervejs i små fortællinger fra livet med børn samt eksistentielle og filosofiske refleksioner over de forskellige temaer.

Således krydres og citeres vise og kærlige ord fra nogle af vores største tænkere og forfattere, eksempelvis Kirkegaard, Løgstrup eller Echart Tolle, Susan Hart og Astrid Lindgren. Dette er med til at forstærke, belyse og tydeliggøre det, som jeg ser som forfatterens allervigtigste budskab med bogen. Hvis de børn, vi holder i vores hænder, skal være og blive livsduelige, nærværende empatiske mennesker, er det ikke nok at fortælle dem, hvordan de skal forholde sig til sig selv, til andre og deres omverden.  Vi må vise dem vejen ved selv at være hjertedannende pejlemærker i deres liv.

Bogen er omfangsrig, men Jeg kan klart anbefale den til alle, der holder noget af børns liv i deres hænder.

Henny Nørgaard
Psykoterapeut MPF