Værdig Kommunikation
Værdig kommunikation i alle relationer. Kommunikationskompetence.
-
Kurset vil skærpe opmærksomheden på de forskellige kommunikations- og samspilsformer, som ses såvel i børnegruppen samt voksengruppen.
-
Forståelse af – og håndtering af konflikter .
-
Anerkendende kommunikation og bevidst dialog (imago) som støtte til at opløse konflikter mellem børn og voksne – samt til styrkelse af samarbejdet personalet indbyrdes.
-
Bevidst og ubevidst kommunikation
-
Oplæg og kommunikationsøvelser
10 veje til værdig kommunikatiion
- Opmærksomhed på egen adfærds indflydelse på kommunikationsforløbet.
- En ændring i indstilling og væremåde, kan ændre resultatet.
- Lyt og forestil dig den andens perspektiv
- At lytte er at åbne sig.
- At kende sine egne ressourcer og begrænsninger i samspil med andre.
- At kunne udtrykke egen krav og forventninger med respekt for den andens udgangspunkt.
- At være opmærksom på kropssprog, ordvalg og stemmeføring.
- At turde tage initiativer og ansvar.
- At sige nej og sætte grænser på en respektfuld måde.
- Rettigheder, kommunikationsfærdigheder, selvværd og selvtillid.