BARNETS VEJ TIL LIVSDUELIGHED OG NÆRVÆR En oversigt over indholdet
Bogen tegner et billede af børns liv og opvækst i et dannelsesperspektiv.
Vi står overfor et vendepunkt med store og hastige forandringer på såvel samfundsplan som på verdensplan.
Spørgsmålet er, om vi kan opdrage og danne børn med sigte mod en ny human verdensmoral?
Del 1 Rundt om dannelse
Vi har brug for hjertets videnskab, en videnskab der sætter fokus på en human
intelligens.
En videnskab, der udvikler kreative og empatiske mennesker med en høj moralsk
bevidsthed.
Denne del introducerer forskellige perspektiver på dannelsesbegrebet og hjertets dannelse.
Del 1.2. Digital dannelse
Med henvisning til forskellige – ofte modstridende argumenter og kilder, belyses
temaet fra flere vinkler.
Del 2 Barndom og forældreskab
Børn er unikke væsener med deres eget sprog, egen kultur og deres egen logik. De kan fordre at blive mødt med nærvær, omsorg, anerkendelse og kærlighed.
De har brug for at blive spejlet, og intet spejl kan være bedre end en tydelig, kærlig og tålmodig voksen.
Her sættes fokus på moderne opdragelsesværdier, der ofte er i konkurrere med
gammel vanetænkning og ubevidste reaktioner.
Del 3 Kommunikation med hjertets stemme
Denne del går tættere på begrebet nærværende relationer, som de kan udfoldes
gennem anerkendende kommunikation mellem børn og voksne.
Del 4 Barnets psykiske udvikling
Om mødeøjeblikke, den livsvigtige tilknytning – og om empati og medfølelse.
Faser i barnets personlighedsudvikling, der er kendetegnet ved, at de enkelte
perioder indeholder særlige psykiske egenskaber.
Barnet i mesterlære udfoldes i gennem den kybernetisk udviklingspsykologi og
ubevidst intelligens.
Del 5 Legens magiske univers
Legen er en af de mest betydningsfulde aktiviteter for det mindre barn. Her sker en livsvigtig træning til livet som voksen. Teori om legens mange aspekter.
Del 5.2 Magien i barndomslandet.
Et kig ind i Astrid Lindgrens magiske univers.
Del 6 Hjertets katedral
Der findes et felt i relationen, hvor der sker en overførsel af information fra den voksnes bevidstheds niveau til barnet bevidsthed.
Om den kærlighedskapacitet der indikerer, at det er muligt at følge hjertets vej.
Del 6.2 I evighedens perspektiv
De fleste af de emner, der udfoldes i denne bog, peger indirekte ind i barnets
åndelige udvikling, der har betydning for deres trivsel, identitet og moral .
Denne del præsenterer en åndsvidenskabelig vinkel som baggrund for flere af
bogens temaer.
Epilog
Historisk set oplever jeg, at vi står på tærsklen til en ny epoke med et nyt
verdensbillede, der peger frem mod et humant, bæredygtigt og
sammenhængende verdenssamfund. Måske kan vi skæmte en ny æra i horisonten.
Andet: Kurser og foredrag
Kurser og foredrag
Jeg har mange års erfaring med at tilrettelægge og gennemføre kurser og foredrag for pædagogisk personale, der designes i samarbejde og med udgangspunkt i jeres aktuelle situation og specifikke behov.
Mulige temaer
- Opmærksomhed og nærvær i pædagogisk arbejde
- Hjerte og visdom i pædagogisk arbejde
- Hjertets pædagogik. Intuition, nærvær og fællesskab. Bevidste voksne. Glade børn
- Mindfullness
- Værdig kommunikation
- Psykisk og fysisk sundhed på arbejdspladsen. Stressminimering
- Videodokumentation og pædagogisk sparring. Betydningsfulde øjeblikke
- Bevidst samarbejde. Få et anerkendende og rummeligt arbejdsfællesskab
- Den kreative institution. Fra ide til engagement. Rammer og rummelighed
- Supervision, coaching og anerkendende sparring
- Personlig udvikling i fagligt perspektiv
- Værdig kommunikation i voksen og børnehøjde
- Relationskompetence og ubevidst intelligens
- Den “svære” samtale – professionelle samtale
- Samtale med børn
- Legens univers. Børnenes naturlige læringsrum
- Fortælling. At fortælle for og med børn
- Fantasirejser med børn
- Drømmearbejde med børn
- Vilde drenge og fnidrede piger
- Fortællinger i organisationen. Narrativ organisationsanalyse
- Fremtidsværksted designet til specifikke behov
- Dokumentation bl.a. med inspiration fra “Den integrerende baggrund”
Kursus indholdet kan suppleres med et musisk-kreativt indhold. Tegne-male. Musik og bevægelse. Leg